5 perkara yang boleh dilakukan semasa PKP

Sumber: pikturenama.com

1. Dalgona Coffee

Dalgona Coffee merupakan kopi resepi asli dari Korea. Dalgona ialah sejenis gula-guna tradisional masyarakat Korea.

Mungkin ada dalam kalangan kita yang sudah mula teringin untuk minum atau makan makanan luar yang lebih eksklusif berbanding makanan di rumah ketika masih dalam PKP ini. Sebenarnya boleh jika anda teringin nak minum kopi ‘mahal’ macam yang boleh didapati di luar, hanya perlu buat di rumah menggunakan 5 barang sahaja.

Jom kita try buat Dalgona Coffee iaitu kopi viral dari negara K-POP ini. 

Bahan-bahan :

2 sudu besar serbuk kopi/Nescafe asli tanpa guna

Susu segar

2 sudu besar gula

2 sudu besar air panas

Ais (pilihan)

Langkah 1 (Bahan A):

Ambil bekas dan campurkan 2 sudu besar serbuk kopi, 2 sudu besar gula , 2 sudu besar air panas. Pukul dengan whisk utensil/mixer sehingga pekat dan likat. Kalau tidak mahu lenguh tangan, disarankan guna mixer jika ada. 🙂

Sumber : Mgiandzi

Langkah 2:

Ambil gelas ‘have have’ anda hihi . Letak ais terlebih dahulu. Kalau tak nak ais, terus tuang susu segar ke dalam gelas. Kemudian tuang bahan A atas susu anda. Dah siap! Selamat mencuba!

Nota: Gunakan gelas yang besar, biar susu lebih agar lebih sedap dan sebati.

2. Tiktok untuk mengisi masa lapang

Bila masing-masing sudah tak tau nak buat apa di rumah, ramai golongan muda yang mula bermain tiktok untuk mengisi masa lapang. Jom kita tonton beberapa tiktok yang mungkin anda boleh buat bersama keluarga anda kerana ada juga artis Malaysia main tiktok untuk bersenam!

Sumber: Youtube Ain Edruce
https://youtu.be/NvNvZt23L0g?t=8
Sumber: Youtube Kampung Super
https://youtu.be/lXXG–IqGC0?t=13
Sumber: Youtube Ade Hidayat
https://youtu.be/mGwo8t4GnvM?t=6
Sumber: Youtube Indonesian Channel

3. Game Viral Lat Tali Lat Tali Celup Tepung

Lat Tali Lat Celup Tepung merupakan salah satu ‘game’ yang tengah viral waktu PKP ini. Lebih daripada 3 ahli sudah boleh main game ini. Pasti menghiburkan, bergelak tawa bersama keluarga tersayang!

Sumber: Youtube Adam Kuasadua

4. ‘Super Fluffy Souffle Omelette’

Souffle Omelette, salah satu resipi yang tengah viral sekarang ini. Berasal dari negara Eropah, Omelette Soufflé (juga dikenali sebagai biskuit telur dadar) dibuat dengan telur putih yang dipukul dengan teliti dicampur dengan telur kuning. Jom tengok cara memasak Souffle Omellete!

Bahan-bahan:

Telur, garam dan gula

Langkah 1:

Asingkan putih telur dengan kuning telur. Untuk kuning telur, masukkan secubit garam, kacau dengan whisk utensil sehingga sebati. Untuk putih telur, masukkan 1 sudu besar gula dan pukul dengan whisk utensil/mixer sehingga menjadi pekat. Cara yang sama nak buat dalgona coffee tu tapi tak perlu lama mcm kopi dalgona ye hehe.

Langkah 2: Campurkan kuning telur bersama putih telur. Kacau perlahan-lahan sehingga sebati.

Langkah 3: Panaskan pan bersaiz 20-22cm pada suhu rendah kemudian masukkan sedikit mentega. Kemudian terus masukkan adunan telur dan ratakan permukaan telur. Tutup pan selama 3-4 minit sehingga ia masak. Jangan sampai hangus pula ya! Hihi

Langkah 4: Lipatkan dua telur tersebut, terbalikkan telur pada permukaan yg belum masak agar telur tersebut tidak meleleh. Siappp! Selamat mencuba! 🙂

5. Bantu antara satu sama lain.

Bila semua berada dirumah untuk satu tempoh yang lama. Kerja yang paling banyak harus dilakukan adalah para isteri/ibu. Dialah yang kena masak, dialah yang kena cuci baju, dialah yang kena kemas, dia nak uruskan anak. Semua pun isteri/ibu yang uruskan.

Jadi, buat para suami diluar sana, bantulah, pujilah isteri di waktu PKP ini. Itulah dilakukan Rasulullah SAW kepada isterinya.

Antara perkara yang boleh dipraktikkan bagi membahagiakan rumah tangga kita sewaktu PKP ini ialah:

1. Membantu isteri melakukan kerja rumah

2. Bergurau senda dengan isteri dan anak-anak

3. Memuji isteri dengan penuh keikhlasan

Berbuat baiklah. Dunia ini akan lebih harmoni jika manusia lebih berbicara tentang ihsan daripada berbicara tentang hak. Banyak menuntut hak akan mengeraskan jiwa. Sebaliknya, mengamalkan ihsan melenturkan jiwa. – Dr. Nur Mohammad Hadi Zahalan

Semoga selama PKP ini dilaksanakan, ia membuka lebaran baru dalam memperbaiki hubungan suami isteri yang telah lama tidak dibajai dengan kemanisan berkasih sayang. 🙂

#StayAtHome #KitaJagaKita

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Exit mobile version