4 kes baru Covid-19 di Malaysia; jururawat di kalangan yang dijangkiti

Jururawat mengendalikan Case 24 – seorang wanita Jepun – tanpa peralatan perlindungan peribadi pada 21 Feb dan 22 Feb. Gambar APF

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan mengesahkan empat kes koronavirus Covid-19 baru di Malaysia hari ini, membawa jumlah jangkitan kepada 29 orang.

Dalam satu kenyataan, Ketua Pengarahnya Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata semua kes baru adalah rakyat Malaysia berumur antara 20 dan 52 tahun.

Mereka semua positif diuji pada 29 Feb.

Kes 26, 28 dan 29 kini menerima rawatan di wad pengasingan Hospital Sungai Buloh; manakala kes 27 adalah di wad pengasingan Hospital Kuala Lumpur.

Dr Noor Hisham berkata kes 26 adalah lelaki berusia 52 tahun yang pergi ke Shanghai pada pertengahan bulan Januari.

“Dia telah demam dan sakit tekak pada 27 Feb, dan mendapatkan rawatan pesakit luar di sebuah hospital swasta pada hari yang sama.

“Disahkan positif semalam, dan menerima rawatan di wad pengasingan Hospital Sungai Buloh. Siasatan ke atas punca jangkitan dan pengesanan hubungan rapat sedang dijalankan, “katanya.

Case 27 adalah jururawat jurulatih berusia 20 tahun di sebuah hospital swasta di mana kes 24 mendapatkan rawatan.

“Dia dikenal pasti sebagai salah seorang dari beberapa individu yang mempunyai hubungan rapat dengan wanita Jepun berusia 41 tahun yang dijangkiti. Dia mengendalikan kes 24 tanpa peralatan perlindungan peribadi pada 21 Feb dan 22 Feb.

“Dia diuji positif pada 29 Feb dan dimasukkan ke wad pengasingan Hospital Kuala Lumpur untuk rawatan dan pemerhatian lanjut,” kata Dr Noor Hisham.

Case 28, lelaki Malaysia berusia 45 tahun, adalah rakan sekerja kes 25, lelaki Itali berusia 54 tahun. Kedua-duanya dan rakan sekerja lain telah pergi ke Milan, Itali antara 15 dan 21 Feb.

“Dia dikesan kerana berhubungan rapat dengan kes 25, dan dia didapati menunjukkan gejala sejak 26 Feb.

“Hasilnya kembali positif pada hari Sabtu, dan dia kini berada di wad pengasingan Hospital Sungai Buloh untuk rawatan lanjut.”

Dr Noor Hisham berkata kes 29 adalah seorang wanita berusia 35 tahun yang berkongsi bilik dua dengan Case 24 pada 21 Feb.

“Pada masa itu, Case 24 masih belum disahkan dengan Covid-19. Oleh itu, (Kes 29) dibenarkan pulang ke rumah pada 25 Februari. Walau bagaimanapun, dia berkembang demam dan mula batuk pada 27 Feb.

“Dia tidak mendapat rawatan untuk penyakit itu … dia dikesan apabila pegawai kesihatan daerah melakukan pengenalan hubungan dekat dengan Case 24. Dia diuji positif pada 29 Feb dan kini mendapat rawatan di wad pengasingan Hospital Sungai Buloh,” katanya.

Sehingga tengah hari Ahad, 29 kes Covid-19 telah dilaporkan di Malaysia.

Daripada jumlah itu, 15 orang Cina, 11 orang Malaysia, satu orang Amerika, satu orang Itali dan satu orang Jepun. Tujuh daripada mereka masih menerima rawatan.

Sementara itu, Dr Noor Hisham berkata mesyuarat mengenai pengendalian pesakit Covid-19 dan kes yang disyaki di hospital dan klinik swasta telah dijalankan di peringkat kebangsaan hari ini.

Beliau berkata ini adalah untuk meningkatkan pengetahuan pengamal perubatan swasta mengenai perkembangan terbaru mengenai wabak domestik dan antarabangsa.

Beliau berkata pada masa yang sama, ia telah dijalankan untuk memastikan kesediaan dan tindak balas pengamal perubatan persendirian terhadap senario yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Dr Noor Hisham juga menegaskan bahawa kemudahan perubatan swasta seperti hospital, klinik dan makmal sedang memainkan peranan penting dalam menyediakan tahap maksimum dalam menangani pandemik.

“Oleh itu, sesi penglibatan menyalurkan maklumat yang betul kepada semua pihak yang terlibat,” katanya.

Beliau mengingatkan semua kemudahan kesihatan untuk sentiasa melaksanakan langkah pencegahan dan kawalan jangkitan tahap optimum dalam menghadapi wabak, sambil menambah bahawa mekanisme pengesanan awal dan pengasingan kes juga perlu dikukuhkan.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Exit mobile version