Connect with us

Gaya Hidup

Pembeli panik punca roti gardenia semakin ‘pupus’

Published

on

Sumber: Resepi Gardenia Supporters Club – GSC

Roti gardenia di pasaraya dan kedai runcit semakin pupus akibat daripada kerakusan pembeli panik.

Walaupun pengeluaran gardenia adalah ditahap maksimum tetapi tetap tidak dapat menyelesaikan masalah ‘kepupusan’ roti gardenia ini sehinggakan terdapat netizen yang memuat naik di laman twitternya dengan melelong roti gardenia pada harga RM699 nego tipis hanya untuk serious buyer Haha!

Mungkin roti gardenia juga perlu di catu oleh penjual. Satu keluarga satu roti. Agar usaha ini dapat menyelesaikan masalah ‘kepupusan’ roti gardenia di kedai-kedai berhampiran kita.

Dan kepada pembeli panik di luar sana, sebelum membeli, ingatlah orang lain juga. Kita sama-sama berjuang untuk menghentikan penularan COVID-19 ini, jadi kita perlu bekerjasama dalam pelbagai aspek agar Malaysia akan tetap harmoni.

Gaya Hidup

Membina tabiat yang lebih baik dalam kehidupan dengan menggunakan strategi Sun Tzu

Published

on

By

Sun Tzu adalah ahli strategi ketenteraan legenda China purba dan beliau adalah penulis buku terkenal, The Art of War. Beliau adalah ‘Master of Soft Power and The Father of Agile Warfare’. Seseorang yang lebih suka menang tanpa berjuang atau beliau akan cuba untuk menang pertempuran yang lebih mudah terlebih dahulu.

Beliau menasihati tenteranya untuk membuat jalan dengan laluan yang tidak dijangka dan menyerang tempat yang tidak dijaga. Dia juga menyatakan, “Taktik tentera adalah seperti air. Seperti air, mengalir secara semulajadi, lari dari tempat-tempat yang tinggi dan ia mengalir deras ke bawah”. Oleh itu, dalam peperangan, cara itu adalah untuk mengelakkan apa yang kuat dan menyerang apa yang lemah.

Ajaran Sun Tzu memanjang jauh melampaui medan pertempuran kerana mereka fokus pada mencari cara yang paling mudah untuk mencapai matlamat tertentu. Pendekatan beliau boleh digunakan untuk segala-galanya dari pertumbuhan perniagaan, matlamat untuk menurunkan berat badan dan pembentukan tabiat manusia yang lebih baik.

Jom kita bincangkan bagaimana menerapkan strategi Sun Tzu dalam kehidupan seharian kita.

Perjuangan untuk membiasakan diri dengan tabiat yang lebih baik

Sering kali, kita cuba membina tabiat baru, mencapai matlamat besar, dan sebaliknya “menang dalam hidup” melalui kekuatan semata-mata. “Kami melawan pertempuran kami secara langsung dan menyerang musuh” – dalam kes ini, tabiat buruk kita adalah sesuatu yang paling kuat untuk kita lawan. Sebagai contoh:

  • Kita cuba mengikuti diet yang ketat semasa kita keluar makan malam bersama kawan-kawan.
  • Kita cuba menulis buku dalam persekitaran yang bising.
  • Kita cuba makan sihat di rumah yang penuh dengan gula-gula dan makanan yang tidak sihat.
  • Kita cuba melakukan kerja rumah sambil menonton televisyen.
  • Kita cuba menumpukan perhatian semasa menggunakan telefon pintar yang diisi dengan aplikasi media sosial, permainan, dan gangguan lain.

Dan apabila gagal mencapai matlamat kita, kita menyalahkan diri kita kerana tidak mencuba sedaya upaya. Walau bagaimanapun, dalam banyak kes, kegagalan bukanlah hasil daripada kemahuan yang lemah, tetapi hasil strategi yang buruk.

Pemimpin ketenteraan yang baik bermula dengan memenangi pertempuran mudah dan memperbaiki kedudukan mereka. Mereka menunggu sehingga musuh lemah sebelum mereka memulakan peperangan. Kenapa memulakan perang dengan memerangi pertempuran di kawasan yang dipertahankan dengan baik? Mengapa memulakan tabiat baru dalam persekitaran yang sukar?

Mari kita lihat kaedah Sun Tzu untuk membina tabiat yang lebih baik.

Contoh 1:

Sun Tzu: “Anda pasti berjaya dalam serangan anda jika anda hanya menyerang kawasan musuh yang tidak kuat.”

Diadaptasi: “Anda pasti dapat meneruskan tabiat anda jika anda hanya membina tabiat yang mudah untuk dilaksanakan.”

Contoh 2:

Sun Tzu: “Dia akan menang apabila dia tahu waktu terbaik untuk menyerang dan  bila waktunya untuk tidak berperang.

Diadaptasi: Kita perlu melakukan sesuatu tabiat yang mudah untuk dilaksanakan terlebih dahulu dan memilih untuk membuat sesuatu yang lebih sukar apabila kita telah bersedia

Untuk berubah menjadi seorang yang mempunyai tabiat yang lebih baik bukanlah sekadar soal kemahuan atau etika kerja. Ia juga memerlukan strategi yang baik. 

  • Jika anda cuba untuk membaca lebih banyak buku, jangan lakukannya di bilik yang dipenuhi dengan permainan video, Netflix, dan televisyen. Pindah ke persekitaran yang kurang gangguan.
  • Jika anda dikelilingi oleh orang-orang yang memandang rendah pada perubahan yang ingin anda lakukan pada diri anda, dekatkan diri anda bersama dengan orang yang mempunyai pemikiran dan impian yang sama seperti anda.

Kaji situasi anda. Bina tabiat dimana ia mudah untuk dilaksanakan.

Kedengarannya seperti mudah, tetapi berapa kerap kita menghadapi pertempuran yang sukar dan mengabaikan yang mudah? Kita mempunyai banyak masa untuk melawan pertempuran yang sukar. Jadi menangkan pertarungan yang mudah terlebih dahulu.

Continue Reading

Trending

%d bloggers like this: