Connect with us

Pendidikan

‘8 Tahun Siapkan Tesis’ – Genggam PHD Pada Umur 55 Tahun, Wanita Terharu Penuhi Hasrat Arwah Ayah

Umur bukan penghalang. Tahniah!

Published

on

8 tahun siapkan tesis

Meskipun ayah sudah tiada di dunia, Dr Rossilawaty Sheriff tetap menunaikan impian arwah yang mahu melihatnya belajar sehingga ke peringkat tertinggi.

Beliau yang baru sahaja mendapat Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam Majlis Konvokesyen Ke-42 Universiti Putra Malaysia (UPM), baru-baru ini meluahkan rasa terharu dan syukur.

Tujukan kejayaan buat arwah ayah

8 tahun siapkan tesis

Menerusi perkongsian di Berita Harian, beliau memberitahu kejayaan yang dikecapinya hari ini adalah kerana dorongan insan terpenting dalam hidupnya iaitu arwah ayah.

Saya tujukan kejayaan ini buat Allahyarham ayahanda saya, Haji Sheriff Hassim insan penting di sebalik kejayaan ini. Semasa hayatnya masih ada, arwah ayah pernah berpesan kepada saya untuk belajar ke peringkat yang tertinggi. Ketika itu saya baharu memiliki Ijazah Sarjana Muda.

Saya pun tak pasti mengapa amanah ini dikhususkan kepada saya dan tidak kepada adik-beradik yang lain. Saya ingat lagi kata-katanya, ilmu itu sangat penting, dengan ilmu akan merubah nasib kita.

Orang tidak akan memandang rendah kepada yang mempunyai ilmu. Belajarlah hingga peringkat yang tertinggi.

Walaupun sangat terharu dengan pencapaian ini, beliau turut berasa sedih kerana tidak dapat berkongsi kegembiraan ini bersama arwah.

Sukar untuk digambarkan perasaan ini dengan kata-kata, saya sangat bersyukur atas kurniaan ini. Saya ‘puas’ kerana sudah mengharungi segala cabaran dengan usaha sendiri.

Saya menitiskan air mata gembira kerana impian ayah saya terlaksana dan berasa sedih kerana ayah saya, Allahyarham Haji Sheriff tidak dapat menyaksikan saya di pentas konvokesyen untuk meraikan kejayaan ini. Sekiranya beliau masih ada, pastinya beliau akan bangga dengan pencapaian anaknya ini.

Amanat ayah saya itu sebenarnya telah saya panjangkan juga kepada anak-anak saya untuk belajar ke peringkat tertinggi. Ada antara mereka yang sedang berusaha ke arah itu.

Mudah-mudahan niat mereka untuk meneruskan pengajian ke peringkat tertinggi dipermudahkan segala urusan yang berkaitan.

Ambil masa 8 tahun

8 tahun siapkan tesis

Menceritakan pengalaman dan cabaran ditempuhi sepanjang pengajian, beliau mengambil masa 8 tahun untuk menyiapkan tesis mengenai “Pengaruh Penerimaan Pesanan Khidmat Awam Kempen Keselamatan Jalan Raya dan Hubungan antara Penglibatan Ego dan Kesannya Terhadap Penunggang Motosikal”.

Satu tempoh yang sangat lama pada pendapat saya dan rugilah kalau saya tidak dapat menyiapkannya. Dari anak bongsu saya bersekolah rendah sehinggalah telah memasuki universiti ketika ini.

Keluarga saya adalah pendorong dan kekuatan saya untuk mendapatkan Ijazah PhD ini. Tanpa sokongan mereka saya mungkin tidak sampai ke tahap ini. Anak-anak saya sentiasa memberikan kata-kata semangat untuk saya capai apa yang diimpikan.

Saya juga tujukan kepada ibu saya, Hajah Che Wah Mohamed Shah yang sentiasa mendoakan saya. Solat hajat untuk saya tanpa henti.

Mereka tahu saya tidak akan mengalah dan berputus asa. Putus asa tidak ada dalam kamus hidup saya. Seronoknya bila kami dapat belajar bersama-sama. Anak-anak saya juga turut membantu mengedarkan borang soal selidik ketika saya mula menjalankan penyelidikan untuk tesis saya.

Anak-anak rasa turut bersyukur atas kejayaan saya dan menjadikan saya idola mereka dan berharap satu hari nanti mereka juga akan naik pentas menerima Ijazah yang sama. Saya pula akan menjadi penonton menyaksikan kejayaan anak-anak di pentas konvokesyen mereka. Insya-Allah.

Beliau yang memegang jawatan sebagai Ketua Bahagian Pentadbiran Am, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mengikuti pengajian secara separuh masa itu mengakui pelbagai cabaran terpaksa ditempuhi memandangkan bekerja sambil.

Selepas habis kerja, saya harus memberikan perhatian pula kepada pembelajaran anak-anak dari Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan peperiksaan di institusi pengajian tinggi.

Selepas tugas urusan rumah tangga, pada lewat malam baharulah saya membuat kerja-kerja pengajian PhD saya. Saya juga terpaksa korbankan masa cuti hujung minggu dan cuti umum untuk mengurus masa menyiapkan tesis kajian saya.

Cuti rehat tahunan saya juga saya manfaatkan untuk urusan tesis selain memperuntukkan sekurang-kurangnya sekali setahun untuk percutian keluarga. Cabaran demi cabaran dihadapi antaranya saya terpaksa bertukar penyelia tesis sebanyak tiga kali kerana yang pertama, pengerusi penyelia saya, Allahyarham Profesor Dr. Musa bin Abu Hassan kembali ke rahmatullah sebelum sempat saya menghabiskan tesis.

Seterusnya penamaan semula penyelia disebabkan persaraan dan perpindahan penyelia ke luar negara. Bertukar penyelia juga menyebabkan tesis saya dirombak dari segi kaedah kajian beberapa kali.

Cabaran menyediakan bayaran yuran pengajian juga sesuatu yang mencabar kerana bukan sedikit wang yang harus dibelanjakan untuk mengikuti pengajian PhD. Mujurlah saya ditawarkan jawatan sebagai pensyarah sambilan dengan Universiti Utara Malaysia (UUM) Pusat Kuala Lumpur untuk program Ijazah Sarjana Muda mod pengajian jarak jauh sejak dari mula memulakan pengajian hingga sekarang.

Saya mencabar diri adakah saya boleh melakukannya atau akan terhenti separuh jalan sahaja? Secara peribadi, saya dapat menarik nafas lega dapat merealisasikan harapan ayahanda saya. Selain itu, ia dapat menambah koleksi sijil akademik yang saya peroleh.

Saya juga ingin melihat anak-anak mengikut jejak langkah saya dan berjaya dalam bidang masing-masing sebagaimana ibu mereka.

Tambahnya lagi, usia bukanlah penghalang jika diri benar-benar ingin berjaya. Seeloknya anda hendaklah memasang angan-angan daripada sekarang dan berusaha dengan gigih.

Sumber : Berita Harian

Pendidikan

Malaysia Muncul Negara Asia Ke-3 Paling Ramai Mahir Berbahasa Inggeris

Syabas Malaysia! #MalaysiaBoleh

Published

on

By

Mahir berbahasa Inggeris

Berdasarkan kajian English Proficiency Index 2018 yang melibatkan seramai 1.3 juta responden dari 88 buah negara yang tidak menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa utama, Malaysia telah berjaya menduduki tangga ke-3 dalam carta tersebut.

Singapura mendahului carta sementara kemahiran penduduk Filipina bertutur dalam bahasa Inggeris membuatkan negara berkenaan berada di tangga ke-2 untuk kategori negara Asia Pasifik.

Tahun ini, Singapura telah disenaraikan dalam 10 negara paling mahir berbahasa Inggeris di dunia pada tangga ke-3 di belakang Sweden dan Belanda. Ini bermaksud Singapura merupakan satu-satunya negara Asia yang berjaya memasuki kategori tersebut.

Kajian ini telah dijalakan tanpa mengambil informasi demografi responden. Hasil kajian ini pada mulanya digunakan untuk tujuan pemasaran sebuah perniagaan. Adakah anda fasih berbahasa Inggeris dalam kehidupan seharian anda?

Continue Reading

Ekonomi

Gaji Hanya RM800 Sebulan, Tapi Mampu Kumpul RM12K Dalam 3 Bulan?

Tips yang berguna untuk mereka yang susah nak menabung.

Published

on

By

Jom menabung

Wah, cantiknya kasut kat kedai tu! Bila tengok harga, alamak mahalnya!

Ramai antara kita yang mengeluh apabila terpaksa mengeluarkan sejumlah wang yang besar untuk berbelanja sekarang ini.

Simpan RM12,000, 3 bulan

Dengan keadaan ekonomi yang membebankan dan kos sara hidup yang tinggi, terasa berat je nak keluarkan duit.

Nak buat tabung simpanan tu pula nampak macam mustahil. Tapi posting daripada pemilik Twitter ini buktikan ia boleh dilakukan.

Jom menabung

Tetapkan matlamat dengan betul

Untuk elakkan sentiasa berbelanja, katanya pertama sekali kita kena tetapkan matlamat kenapa kita nak menyimpan duit tu.

Nak kahwin ke, beli kereta ke, beli rumah ke, niat nak tunaikan haji ke. Barulah kita semangat nak menyimpan!

Jom menabung

Syafiq dakwa, gaji pokok diperolehi cuma RM800/bulan. Mana cukup kan? Jadi carilah kerja sampingan.

Jom menabung

Sorok tabung tempat susah jumpa

Yang peliknya, dia ni simpan semua duit hasil kerja sampingan tu dalam tabung. Tapi lepas tu tabung tu disorokkan pula kat tempat yang susah nak jumpa.

Dah kenapa?

Jom menabung

Nak duit simpanan banyak tapi nak menyimpan tu pun korang berkira-kira, sayang duit sangat pun tak boleh juga!

Guna tabung yang kecil

Dakwa menggunakan teknik psikologi, menurut Syafiq dia lebih bersemangat nak menyimpan bila tengok duit sentiasa nak penuh dalam tabung tu.

Rupa-rupanya selama ni gaji dia cuma RM800 je, tu yang dia jadi freelance photographer.

Jom menabung

Lepas tu dia masukkan semua duit hasil kerja freelance tu dalam tabung, bukan dalam bank!

Ikut kemampuan diri

Dengan gaji cuma RM800, mustahil boleh berjaya mengumpulkan duit sebanyak RM12,000 dalam tempoh tiga bulan kan?

Tapi kenalah juga ikut kemampuan diri sendiri.

Jom menabung

Jom menabung

Ye, betul tu. Rezeki tu Allah swt yang bagi, itu pun kita kena percaya dan ingat juga.

Mula-mula mungkin macam susah sikit nak ikut cadangan Syafiq ni tapi kalau kita cuba perlahan-lahan, siapa tahu akhirnya berjaya juga menabung.

Kalau tak menyimpan dari sekarang, sampai bila-bila pun tak dapat kumpul duit kan?

Continue Reading

Ekonomi

Jangan Malu Kelihatan Miskin, Tapi Malulah Sekiranya Berpura-pura Kaya

Jangan malu kelihatan miskin.

Published

on

By

Jangan malu kelihatan miskin

Mampu membeli bukan bermaksud kita harus membeli. Beberapa kali kawan-kawan isteri saya menawarkan beg dan baju-baju mahal. Isteri saya hanya tersenyum dan menggeleng. “Beg dan baju saya masih elok dan belum rosak, dan barang-barang itu terlalu mahal buat saya” kata isteri saya. Dan isteri saya tidak malu kelihatan miskin.

Saya biasanya makan di warung rojak di kota Bandung kalau mebeli barang-barang untuk perniagaan saya dan sering berbual dengan salah seorang penjaga tempat lempat kereta di sana sehingga dia kenal dengan saya.

Pada tahun 2005, saya adalah seorang perunding kewangan untk projek Bank Dunia dan saya mulai merancang untuk membuka perniagaan dengan kawan saya. Tiada orang yang peduli dengan status profesi saya pada waktu itu. Mereka hanya tahu saya memandu lori kecil dan kadang-kadang menggunakan pengangkutan awam. Ramai orang yang menganggap saya bekerja sebagai seorang pemandu. Dan saya tidak malu kelihatan miskin.

Jangan merasa malu kelihatan miskin, tapi malulah jika kita berpura-pura kaya.

Salah satu modal untuk menjadi usahawan adalah jangan malu terlihat miskin. Saya mempunyai seorang kawan yang mempunyai jawatan yang baik di sebuah bank. Dia sering bergurau ingin meletakkan jawatan dan menjadi seorang usahawan tapi lapan tahun sudah berlalu dan dia masih bekerja di bank itu, walaupun gurauannya masih tetap sama. Ini disebabkan dia tidak mahu melangkah keluar dari zon selesanya. Untuk menjadi usahawan kita akan banyak berkira dan itu akan membuat kita kelihatan miskin dan susah.

Menjadi seorang usahawan itu kadang-kadang kita harus tebal muka, tebal hati, dan tebal tekad. Rumusan mudah untuk menjadi usahawan adalah membeli lebih murah dan menjual lebih mahal. Ramai di antara kita sering menggunakan alasan menunggu modal apabila ingin memulakan langkah untuk menjadi usahawan. Padahal rumusan itu sangat mudah, kita lah yang sering membuatnya rumit.

Sewaktu Rasulullah berhijrah ke Madinah, Abdurrahman bin Auf, dipersaudarakan dengan seorang Ansar bernama Sa’ad bin Rabi’. Sa’ad kemudian menawarkan separuh hartanya kepada Abdurrahman bin auf sebagai perwujudan rasa cinta terhadap saudar barunya. Namun beliau menolak dan hanya meminta ditunjukkan jalan ke pasar untuk memulakan perniagaan.

Jadi, modal bukanlah alasan untuk menjadi usahawan. Dan janganlah malu kelihatan miskin, tapi malulah ketika kita berpura-pura kaya. Sayang sekali, terlihat lebih ramai yang berpura-pura kaya.

– Gambar Yang Digunakan Sekadar Hiasan –

Sumber: thecoverage

Continue Reading

Tular

Copyright © 2018 Malaysia Boleh