Connect with us

Ekonomi

Polisi Bumiputera: Wajar dikekalkan atau dihapuskan?

Published

on

Kita seringkali disogok dengan penyataan bahawa polisi pro Bumiputera bersifat pilih kasih dan tidak pro rakyat secara keseluruhannya.

Malah kita seringkali mendengar di media massa, polisi-polisi ini kurang berkesan dalam membantu sosio ekonomi Bumiputera walhal ianya telah pun wujud sejak sekian lama.

Tetapi, bagaimana pula persepsi segelintir daripada kita? Video di bawah akan mengupas sedikit sebanyak tentang polisi pro Bumiputera ini!

Ekonomi

Dividen ASB 7.00 sen seunit, ASN 3.25 sen seunit!

Published

on

Pengagihan dividen Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) telah diumumkan oleh Pengerusi Permodalan Nasional Berhad (PNB), Tan Sri Zeti Aziz. Beliau berkata, jumlah pengagihan itu adalah berdasarkan pencapaian kewangan PNB yang kukuh di tengah-tengah keadaan pasaran semasa yang tidak menentu.

Menurut laporan Utusan Online,

Amanah Saham Nasional Berhad hari ini mengumumkan agihan pendapatan sebanyak 6.50 sen seunit dan bonus 0.50 sen seunit bagi Amanah Saham Bumiputera (ASB) untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2018.

Tahun lalu, ASNB mengagihkan pendapatan sebanyak 7.00 sen seunit dan bonus 0.25 sen seunit untuk ASB.

Bagi Amanah Saham Nasional (ASN) pula, ASNB mengagihkan pendapatan sebanyak 3.25 sen seunit bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2018.

Bagaimana pula pendapat anda mengenai pengumuman ini? Kongsikan dengan kami!

Continue Reading

Ekonomi

Malaysia di kedudukan baik ke arah negara berpendapatan tinggi – Bank Dunia

Malaysia dijangka mencapai status negara berpendapatan tinggi pada tahun 2020.

Published

on

By

Malaysia ke arah negara berpendapatan tinggi

Malaysia berkedudukan baik dalam usahanya memulakan era baharu ke arah mencapai status negara maju dan berpendapatan tinggi pada tahun-tahun akan datang, menurut Bank Dunia.

Dalam kenyataan hari ini, Naib Presiden bagi Asia Timur dan Pasifik, Victoria Kwakwa berkata ekonomi Malaysia adalah sangat pelbagai dan memiliki asas kukuh, yang bersedia membawa negara ke peringkat seterusnya.

“Kami mengalu-alukan usaha kerajaan, sebagai sebahagian proses ini, untuk memperkukuh institusi, membangunkan modal insan dan melindungi aspek yang mudah terjejas dalam masyarakat. World Bank Group bersedia untuk menyokong Malaysia semasa proses peralihan penting ini,” katanya.

Kwakwa baru sahaja mengakhiri lawatan rasmi empat hari ke Malaysia pada Isnin, dan dalam tempoh itu beliau bertemu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan Gabenor Bank Negara Malaysia Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus.

Pegawai kanan Bank Dunia dan delegasinya turut mengadap Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah bagi bertukar pandangan dan idea mengenai aliran pembangunan di Malaysia dan rantau ini amnya.

Aliran ini termasuk peningkatan kepentingan ekonomi digital dan pembangunan kemahiran untuk daya saing masa depan di semua negara di rantau ini.

Sumber: BERNAMA

Continue Reading

Ekonomi

Gaji Hanya RM800 Sebulan, Tapi Mampu Kumpul RM12K Dalam 3 Bulan?

Tips yang berguna untuk mereka yang susah nak menabung.

Published

on

By

Jom menabung

Wah, cantiknya kasut kat kedai tu! Bila tengok harga, alamak mahalnya!

Ramai antara kita yang mengeluh apabila terpaksa mengeluarkan sejumlah wang yang besar untuk berbelanja sekarang ini.

Simpan RM12,000, 3 bulan

Dengan keadaan ekonomi yang membebankan dan kos sara hidup yang tinggi, terasa berat je nak keluarkan duit.

Nak buat tabung simpanan tu pula nampak macam mustahil. Tapi posting daripada pemilik Twitter ini buktikan ia boleh dilakukan.

Jom menabung

Tetapkan matlamat dengan betul

Untuk elakkan sentiasa berbelanja, katanya pertama sekali kita kena tetapkan matlamat kenapa kita nak menyimpan duit tu.

Nak kahwin ke, beli kereta ke, beli rumah ke, niat nak tunaikan haji ke. Barulah kita semangat nak menyimpan!

Jom menabung

Syafiq dakwa, gaji pokok diperolehi cuma RM800/bulan. Mana cukup kan? Jadi carilah kerja sampingan.

Jom menabung

Sorok tabung tempat susah jumpa

Yang peliknya, dia ni simpan semua duit hasil kerja sampingan tu dalam tabung. Tapi lepas tu tabung tu disorokkan pula kat tempat yang susah nak jumpa.

Dah kenapa?

Jom menabung

Nak duit simpanan banyak tapi nak menyimpan tu pun korang berkira-kira, sayang duit sangat pun tak boleh juga!

Guna tabung yang kecil

Dakwa menggunakan teknik psikologi, menurut Syafiq dia lebih bersemangat nak menyimpan bila tengok duit sentiasa nak penuh dalam tabung tu.

Rupa-rupanya selama ni gaji dia cuma RM800 je, tu yang dia jadi freelance photographer.

Jom menabung

Lepas tu dia masukkan semua duit hasil kerja freelance tu dalam tabung, bukan dalam bank!

Ikut kemampuan diri

Dengan gaji cuma RM800, mustahil boleh berjaya mengumpulkan duit sebanyak RM12,000 dalam tempoh tiga bulan kan?

Tapi kenalah juga ikut kemampuan diri sendiri.

Jom menabung

Jom menabung

Ye, betul tu. Rezeki tu Allah swt yang bagi, itu pun kita kena percaya dan ingat juga.

Mula-mula mungkin macam susah sikit nak ikut cadangan Syafiq ni tapi kalau kita cuba perlahan-lahan, siapa tahu akhirnya berjaya juga menabung.

Kalau tak menyimpan dari sekarang, sampai bila-bila pun tak dapat kumpul duit kan?

Continue Reading

Tular

Copyright © 2018 Malaysia Boleh